MBSR
Mindfulness per a la Reducció d'Estrès

Què es l'estrès?

El nostre organisme està programat per a defensar-se d’amenaces i perills, i per a garantir la seva supervivència. L’evolució de l’ésser humà ha consolidat mecanismes d’alerta i defensa mitjançant reaccions immediates i inconscients que assegurin unes condicions fisiològiques ideals per a protegir-nos. 

Lluitar i fugir són mecanismes de supervivència natural governats pel sistema simpàtic del nostre cervell i estimulats davant la percepció d’un risc real o potencial.

Avui dia no ens enfrontem a un depredador per a defensar-nos i ho fem principalment enfront de perills, amenaces i demandes de tipus psicosocial com a acomiadaments, situacions financeres, ruptures matrimonials, pressió en el treball, etc., i malgrat tot la reacció de l’organisme continua sent la mateixa. 

La ment percep l’amenaça psicosocial com si fos un perill físic real, així que origina un mecanisme de lluita o fugida igual, amb una diferència, no hi ha a on fugir ni contra qui lluitar. És aquí on s’origina l’estrès i el desgast. Els perills mentals són molt més perseverants i passen factura a l’organisme.

MBSR - El Programa de Mindfulness per a la Reducció d'Estrès

L’acostament a la reducció de l’estrès basat en mindfulness, és una actuació psicoeducativa, en la qual cada un@ actua sobre les causes d’estrès de manera interactiva, utilitzant diferents estratègies. Aprenem a gestionar les situacions passant d’una reacció inconscient a una resposta conscient.
El nostre programa està basat en el programa MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) i es tracta d’una intervenció orientada a reduir l’estrès i l’ansietat, utilitzant dinàmiques basades en el mindfulness.

John Kabat-Zinn, biòleg molecular, va crear aquest programa el 1979 en el Memorial Medical Center Universitat de Massachusetts (els EUA) per a tractar a persones que patien de dolor crònic o pacients que tenien alts nivells d’estrès i ansietat. Buscant fugir dels tractaments farmacològics convencionals que no donaven els resultats esperats, va desenvolupar un complet programa en el qual conflueixen una visió oriental mil·lenària de la salut, amb amplis coneixements moderns de la medicina occidental.

Avui dia el MBSR representa el programa de mindfulness amb major difusió a nivell mundial, i sobretot el que major suport científic ha guanyat durant els anys.

Totes les coses que realment importen,
la bellesa, l'amor, la creativitat, la diversió i la pau interior
sorgeixen més enllà de la ment

Eckhart Tolle

Metodologia

El programa consta de 28h de formació directa a través de 10 sessions:

  • 1 sessió orientativa inicial
  • 8 sessions amb periodicitat setmanal
  • 1 dia complet d’entrenament de 8 hores en format de retir a partir de la sisena setmana.

Les sessions es basen en l’aprenentatge gradual i experiencial, on el coneixement procedeix de l’observació i prendre consciència per un@ mateix@.

Les sessions són principalment pràctiques i inclouen breus elements teòrics que introdueixen al funcionament de la ment i als elements associats a l’estrès. Alternem pràctiques guiades de meditació mindfulness i ioga, amb rondes de diàleg i indagació en grups de dos o més persones.

L’aspecte pràctic del programa es duu a terme mitjançant pràctiques formals diàries a casa de 45 minuts i pràctiques informals a desenvolupar durant el dia a dia.mateix

Programa de les sessions

  1. Session 1 – Practicant Atenció plena – Què és el Mindfulness?
  2. Session 2 – Percepcions de la realitat
  3. Session 3 – El Poder de les Emocions
  4. Session 4 – Qué és la reacció de l’Estrès?
  5. Session 5 – Respondre o Reaccionar a l’Estrès?
  6. Session 6 – Comunicació conscient
  7. Dia intensiu – El poder del Silenci
  8. Session 7 – Gestió del temps
  9. Session 8 – Integració a la vida

Beneficis del Programa

El programa es configura com un entrenament de la ment, en el qual ensinistrem el nostre cervell a parar atenció plena a tots els aspectes de les nostres vides. La meditació és l’eina que utilitzem per a entrenar aquesta capacitat

 

Gràcies a aquest entrenament perseguim una sèrie de poderosos beneficis:

mujer en contemplacion mindfulness
  • aconseguir una visió més clara d’aspectes de la vida que ens passen a cada moment
  • adoptar comportaments més adaptatius per a resoldre els reptes de cada dia
  • rebaixar el nivell d’estrès i ansietat
  • promoure l’autocura i la participació en la pròpia salut
  • reduir les escales d’alteració emocional, hostilitat i somatització
  • alliberar-se de la “rumiació” (aquest tren de pensaments obsessius que solen segrestar-nos) i estar més presents en les nostres vides
  • adquirir major consciència dels patrons mentals, emocionals i de conducta
  • aprendre a gestionar les emocions negatives
  • aprendre a generar un espai entre l’estímul i la resposta, per a possibilitar noves i creatives respostes, en comptes de reaccionar
  • desenvolupar obertura mental, la compassió, la gratitud, la mirada amb “ment de principiant”, la sorpresa i la desafecció

Informació Pràctica

Seguim de prop la situació originada per la pandèmia de COVID-19, i estem al dia de totes les limitacions i restriccions legals vigents. L’activitat podrà sofrir modificacions (composició dels grups, lloc d’activitat, etc..) o cancel·lacions en cas de noves limitacions.

En totes les nostres activitats busquem mantenir les màximes condicions de seguretat per a salvaguardar la salut de tots.

Reserva una plaça o sol·licita més informació

Digues-nos l'activitat que vulguis reservar, indicant ladata triada o explica'ns el motiu de la teva consulta